ČZ 350 – vibrující Turista

Dnes se společně podíváme na motocykl ČZ 350 Tourist, který spatřil světl světa ve formě prototypu v roce 1938, o rok později se představil veřejnosti na jarním pražském veletrhu. 

ČZ 350 nijak nevybočila z konstrukční filosofie, která se uplatňovala u předchozích modelů. Opět se v maximální možné míře využívalo dílů už zavedených do sériové výroby u menších kubatur značky ČZ, tento jednoduchý systém celkově urychloval nástup nových typů na trh. Kombinace dílů nabízela zajímavé možnosti při tvorbě nových modelů. Konkrétně tato třistapadesátka vznikla spojením rámu z používané ČZ 250 Tourist a většího dvoudobého motoru, který ČZ doposud nepoužívala.

Tento dvoudobý jednoválcový motor s vratným vyplachováním a pístem bez deflektoru o objemu 345 cm3, dával výkon 8,5 kW (11,5 k)/3 800 ot/min. Byl vybaven karburátorem Graetzin, dynamoakumulátorovým zapalováním Bosch a spojkou v olejové lázni. Podvozek třistapadesátky byl v podstatě převzat z typu ČZ 250 Tourist a jeho rám byl vyrobený z lisovaného plechu stejně jako přední vidlice, jejíž spodní vahadlo bylo tvořeno tlumičem výkyvů regulovatelným křídlovou maticí.

Mašina s robustním vzezřením vážila 140 kg a dosahovala rychlosti až 100 km/hod při spotřebě 4–5 l/100 km. Bohužel trpěla stejným neduhem jako dvěstěpadesátka, byl to konstrukční problém, který se nepodařilo odstranit. Vibrace pohonné jednotky, které byly u třistapadesátky díky její síle ještě výraznější a nepodařilo se je dostatečně zmírnit ani montáží vzpěry mezi motor a rám motocyklu, potrápily nejednoho řidiče této jednostopé legendy. 

Ke třistapadesátce bylo rovněž možné připojit postranní vozík neboli sidecaru. Firma ČZ totiž koupila licenci na výrobu postranních vozíků od jedné německé továrny a ČZ 350  se tak stala levnější alternativou k těžšímu a luxusněji vybavenému sidecaru připojovanému k větší ČZ 500. 

Vyhledávaný klenot

ČZ 350 byla vyrobena pouze v 900 kusech a výroba byla ukončena roku 1941. Nešťastný osud modelu, pozmanenaný druhou světovou válkou a nedostatkem materiálů i kupní síly zapříčinil, že se z ní stal sběratelsky vyhledávaný veterán. Přestože se o této 350 ČZ mluvilo jako o nejlevnějším modelu s daným objemem na trhu, nebyl to žádný laciný kousek ani ve své době.  Vždyť v roce 1939 byl na tuzemském trhu k pořízení za 6 950 Kčs. Pokud kupec nemohl zaplatit v hotovosti, mohl uhradit 2 500 Kč a následně dvanáct měsíčních splátek po 468 Kč.

Žádná sláva, když si uvědomíme, že v roce 1939 činila běžná průměrná hodinová mzda 2,35 až 5 korun.