Čezeta – od zbraní k motocyklům

Historie strakonické značky Čezeta se prakticky v ničem neliší od jiných světových výrobců motocyklů. Na začátku byla výroba zbraní, kterou postupně doplnila výroboa jízdních kol. Ta však brzy přešla do výroby motocyklů a příčinou konce úspěšné československé značky nebyla přímá konfrontace s konkurencí z Japonska, nýbrž nepovedená privatizace z porevolučních devadesátých let minulého století.

Pojďme se na příběh značky podívat podrobněji. V roce 1919, rok po založení samostatného státu, si strakonický rodák, architekt Karel Bubla, nechal zaregistrovat ochrannou známku Jihočeská zbrojovka se sídlem ve Strakonicích. Již v září téhož roku se začalo s výstavbou nových dílen, kde se měly začít psát dějiny firmy. Na jejich dokončení se nakonec nečekalo, pan Bubla měl ambiciózní plány již na začátku a tak v následujícím roce třicet zaměstnanců zahájilo výrobu automatické pistole v provizorních podmínkách bývalého Holbmayerova mlýna v Plzni. 

Určitě si říkáte, jak se pan Bubla dostal do oboru výroby zbraní. Vždyť obor který studoval je zbrojařskému průmyslu na míle vzdálený. Jenže pan Bubla se s výrobou zbraní seznámil ve vídeňské zbrojovce, kde si přivydělával během studií, a svoje nevelké zkušenosti dokázal úspěšně zúročit. Musel být velmi přesvědčivý, protože v roce 1920 do svého začínajícího podnikání získal společníky se vkladem, jejichž příchod firmě velmi pomohl. 

Po dokončení dílen ve Strakonicích v roce 1921, pracovalo ve firmě padesát zaměstnanců. Prodej zbraní v poválečném světě zažíval nebývale štědrá léta a v roce 1923 se dosavadní společnost s ručením omezeným změnila na akciovou společnost Česká zbrojovka se sídlem v Praze. V roce 1929 představenstvo akciové společnosti rozhodlo o rozšíření portfolia výrobků o další sekci a vedle armádních pistolí ČZ vzor 24, leteckých kulometů LK 28 a LK 30, svítilen Sessa nebo kleštiček pro vlakové průvodčí, měla nést značku ČZ i jízdní kola. 

Cesta k plnohodnotným motocyklům

S výrobou kol se nezačínalo od nuly, protože Česká zbrojovka odkoupila existující Wippermannovu továrnu která vyráběla některé součástky pro jízdní kola v Kralupech nad Vltavou. Do Strakonic se tak stěhovalo nejen její vybavení, ale také několik zkušených zaměstnanců. Záhy byl na trh uveden velmi obstojný bicykl CZS Rapid a od roku 1930 se Československo setkávalo s ochrannou známkou ČZ

Třicátá léta byla obdobím nejistoty po celém světě a výjimku nepředstavovala ani strakonická společnost. Správní rada proto rozhodla o dalším rozšíření výroby, aby firma nebyla tolik závislá na zbrojním průmyslu. Byla to motorová kola, která měla od roku 1932 doplnit stávající nabídku. Z motorových kol se stal naprostý hit, přezdívalo se jim “Kaktusy”. 

A pro rok 1933 bylo rozhodnuto o přípravě nového vylepšeného modelu. A to se již dostáváme k prvním plánům na výrobu motocyklů, na těch se začalo pracovat už v roce 1932. Avšak prvním skutečným a plnohodnotným motocyklem značky se v roce 1934 stala stopětasedmdesátka. Brzy ji doplnily jednoválcové dvoutakty ČZ 250 a ČZ 350, to se psal rok 1936. Ve stejném roce byla v Uherském Hradišti zahájena výstavba nového závodu. V Hradišti se kompletoval také vrcholný meziválečný model – dvoutaktová pětistovka. Ta se však nestihl na trhu příliš předvést, protože celý svět pohltila druhá světová válka. A dílny musely nuceně přejít na produkci kanónů a dalších vojenských produktů.

Příště se podíváme na poválečný osud Čezety. Značky, která dokázala vyvíjet konkurenceschopné mašiny, které si našly zákazníky po celém světě.


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu 🏍️? Ať už je od Jawy nebo má na sobě logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Vaše mašina si zaslouží péči.