Čezeta, díl III. – šedesátá léta, samostatně a úspěšně

Minule jsme skončili rokem 1960, který přinesl volné ruce konstruktérům v ČZ. Všichni zběžně znalí československé motocyklové výroby vědí, že ČZ byla od začátku šedesátých let v porovnání s Jawou známá pro svůj sportovnější styl. Obnově identity strakonických motocyklů pomohl i návrat k tradiční černé a šedé. A odlišností začalo výrazně přibývat, protože Jawa nadále a beze změny vyráběla motocykly s rámem z trubek čtyřhranného průřezu, motocykly ČZ měly rámy vyrobeny z trubek s kruhovým průřezem. 

Změny neminuly ani blok motoru, který již nesl samostatný znak ČZ a výrobní číslo, které vždy začínalo číslem typu motocyklu. Nesmíme opomenout ani jinou hlavu válců, díky které měly stroje vyšší stupeň komprese a získali tak i žádoucí zvýšení výkonu.

Lidově označované “Čízy” si narozdíl od Jawy vystačily s jedním výfukem umístěným na levé straně. Mohutnější žebrování zlepšilo chlazení a všechny změny se stávaly důvodem, proč motorky od ČZ rostly na oblibě. 

V březnu roku 1960 se dostala do prodeje první, respektive nultá série v objemu tisíc vyrobených kusů. Jawa-ČZ 125 typ 355 byla na trhu nahrazena ČZ 125 typ 453 a Jawa-ČZ 175 typ 356 se dočkala náhrady modelem ČZ 175 typ 450. Ohlasy byly veskrze pozitivní a tak  v roce 1961 nabídku doplnila i první poválečná dvěstěpadesátka ČZ typ 455. 

V roce 1969 k padesátému výročí od založení značky ČZ, připravil podnik novinky v objemových třídách 125 cm3 a 175 cm3 nové modely, konkrétně se jednalo o typ 476 a 477. 

Ty sice po konstrukční stránce nenabízely nic moc nového a kopírovaly předchozí generace, ale jejich design doznal značných změn a snažil se vyhovět tehdejším trendům. To se evidentně povedlo velmi dobře, protože na Pařížském autosalonu v roce 1970 byly tyto typy oceněny zlatou medailí

Přicházející sedmdesátá léta však přinesla pro náš motocyklový průmysl téměř úplnou zkázu. Prvním hřebíčkem do pomyslné rakve tuzemské motocyklové produkce byl raketový nástup japonských výrobců na trh. Socialistické výrobky jim prostě nemohly konkurovat. Zaostávaly výkonem i vzhledem. 

Výroba motocyklů značek ČZ a Jawa byla však zajištěná, díky zakázkám socialistických odběratelů. Právě díky tomu, že byla na dlouhá léta dopředu označena jako stabilizovaná a nemusela se potýkat s konkurencí n politicky spřáteleném trhu, začala technicky zaostávat. Bez motivace tržního prostředí tak došlo k postupné ztrátě tempa ve vývoji a osud ČZ zpečetil i nedostatek investic do obnovy strojního vybavení. Ten měl za následek úpadek kvality a postupně tak přestaly chodit i objednávky od tradičního odběratele – SSSR. 

Konstrukční kapacity továren ČZ tak začala vytěžovat výroba motorových pil a stacionárních motorů. Vypadalo to, že příběh motocyklů ČZ nadobro končí. Jedna etapa však ještě měla přijít. Ale o tom až příště…



Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!