Zánik značky Jawa v České republice byl způsoben řadou faktorů, které postihly československý průmysl a ekonomiku v průběhu 20. století.
- Politické a ekonomické změny: Po druhé světové válce se Československo ocitlo pod vlivem komunistického režimu, což mělo značný dopad na ekonomiku země. Centralizace průmyslu a plánovaná ekonomika omezily flexibilitu a inovaci, což mělo negativní vliv na konkurenceschopnost podniků, včetně Jawy.
- Zastaralá technologie: Jawa se spoléhala na technologie a designy, které postupem času zastarávaly. Zatímco v jistých obdobích byly motorky Jawa synonymem kvality a spolehlivosti, nedostatek investic do výzkumu a vývoje vedl k tomu, že značka nedokázala udržet krok s technologickými inovacemi a očekáváními zákazníků.
- Nárůst konkurence: S otevřením trhů v 90. letech se do České republiky začaly dostávat zahraniční značky motorek, které přinášely moderní technologie a designy. Konkurence zejména ze strany japonských, německých a amerických výrobců postupně ovlivnila tržní podíl Jawy.
- Prodej a restrukturalizace: Po pádu komunismu a přechodu k tržní ekonomice byla Jawa privatizována. Nicméně, nedostatek investic a neefektivní řízení vedly k problémům s kvalitou a konkurenceschopností. Postupně se situace zhoršovala a v roce 1997 byla Jawa prodána indické společnosti Mahindra, což označilo konec éry Jawy v České republice.
- Změna strategie vlastníka: Po akvizici indickou společností Mahindra značka Jawa prošla změnou strategie, kdy se zaměřila na trhy mimo Českou republiku. To vedlo k postupnému ukončení výroby v původních závodech v Česku a přesunu výroby do Indie, kde byly nižší náklady na výrobu a kde měla Jawa rostoucí tržní potenciál.
Celkově lze říci, že kombinace historických událostí, nedostatečného inovačního úsilí a změn vlastnické struktury přispěla k ukončení výroby Jawy v České republice a k přemístění výroby do Indie.