Ať už máte doma v garáži nebo ve stodole jakoukoliv rychlejší sekačku, třeba Pionýra, určitě často při jízdě pociťujete nedostatečný výkon brzd. Kupodivu pomoc je jednoduchá. Základní parametry, které musí vaše mašina splňovat jsou asi všem jasné:
– brzdová lanka ve skvělém stavu
– promazané brzdové klíče
– perfektně vymezené vůle
– brzdy zcela odmaštěné
Úprava pro Pionýry
Tato úprava se týká nejen Pionýrů, ale všech strojů se stejnými rozměry. Základem všeho je použití pakní z Jawy typ 90. Rozměrově jsou totiž naprosto shodné, tedy až na šířku a to je dobře. Pincek má 20 mm a Jawa 90 25 mm. Třecí plocha se tímto zvýší v celkovém součtu o cca 12 čtverečních centimetrů. V brzdovém bubnu to vůbec ničemu nevadí, krásné to tam sedne.
Určitě si vyžádejte měkčí typ obložení, to co se nyní standardně nalepuje (černé barvy) je tvrdý materiál pro brzdy s posilovači, výsledek by nebyl výbec dobrý, opravdu to nepodceňujte. Účinnost brzd jde ještě vylepšit zkrácením obložení na úběžné čelisti o cca 5 až 10 mm. Raději začněte s 5 mm a nic tím nezkazíte. Nakonec po osazení pakní upneme do soustruhu a stočíme na takový průměr aby buben s pakny šel co nejtěsněji ale zároveň při otáčení už nikde nemnul.
Tato jednoduchá úprava způsobí neuvěřitelnou změnu v brzdném účinku. Zjistíte že v porovnání stavu před úpravou motorka vlastně nebrzdila.
Ale to vše ještě zdaleka nestačí. Druhou nejdůležitější částí úpravy brzd je použití brzdového klíče z Jawy 90. Tento brzdový klíč je dokonalá elipsa na rozdíl od pionýrského který je obdélníkového tvaru. pokud na pio potáhnete páčku přední brzdy o 2 mm musíte vynaložit velkou sílu a pak se roztáhnou také o 2 mm čili máte-li dost síly mělo by to flekovat. S elipsovým brzdovým klíčem je náběh plynulý, do poloviny chodu brzdové páky se pak teprve začínají naplno otevírat, jde to snadno.
Přední brzdu hravě zvládnete utáhnout jedním-dvěma prsty, což je dost důležité zejména na závodech, lze využít celý chod páčky přední brzdy. Rozdíl je v brzdových klíčích, ostatní rozměry jsou stejné.