Jawa Stadion – příběh Kozího dechu

Jawa moped – spolehlivý, pohodlný, snadno ovladatelný a vhodný dopravní prostředek do práce na rekreaci a za sportem pro jednu osobu. Alespoň o tom se nás za minulého režimu snažila přesvědčit reklama. Jak daleko to mělo k pravdě? Je přezdívka Kozí dech opodstatněná? To nám napoví krátký pohled na tento stroj, který variantou S11 nečekaně oslovil více než 150 000 zákazníků.

Spolehlivý motor a jednoduchá údržba

Pro svou malou váhu a malé rozměry byl snadno přenosný a co víc si člověk na sklonku padesátých let mohl přát. Moped bylo možné přenášet v ruce, při chůzi vést nebo jet šlapáním jako na kole. Jedním ze dvou výrobců mopedů v Československu byl národní podnik Motor České Budějovice, který tyto motorky vyráběl ve svém závodě Stadion Rakovník. Už název závodu napovídá, že se zde dříve vyráběla kola.

Podle vzpomínek památníku, který v uvedeném závodě pracoval více než 45 let, naposledy ve funkci mistra montáže a vedoucího vývoje, to byla právě vývojová konstrukce kol (konstruktér pan Sovadina), která zpracovala na většině technické dokumentace mopedů.

Bídné parametry, které se ukázaly jako snesitelné

Moped měl velmi jednoduchou konstrukci s odpérovaným předním kolem na krátkých tlačných ramenech (typové označení S11), která byla později změněna na tlačná vahadla (označení S11B). Rám mopedu je otevřen, spojován z trubek kruhového průřezu. Moped S11 byl původně montován s koly o rozměrech 26″ x2″, která byla později nahrazena rozměry 23 „x2“.

Původně byl tento moped vybaven jednoramenným pohotovostním stojánkem, od roku 1959 byl tento nahrazen dvouramenným. Základní spotřeba mopedu S11 byla 1,5 l/100 km, rychlost do 40 km/h. Celkem bylo vyrobeno více než 150 tisíc mopedů tohoto typu.