Předválečný rok 1938 přinesl největší prodeje motocyklů pro značku ČZ. V prvních šesti měsících inkriminovaného roku dokonce v počtech prodaných motocyklů předstihla svého největšího konkurenta Jawu a na jarním pražském vzorkovém veletrhu se představil vrcholný model nabídky ČZ – dvouválcová dvoudobá pětistovka.
ČZ 500 vznikl na základě požadavku armády na výkonný motocykl schopný provozu s postranním vozíkem a jako vzor pro stavbu pohonné jednotky posloužil obdobný stroj vyrobený slavnou firmou DKW. Nutno ovšem podotknout, že strakonická pětistovka svůj vzor v mnoha ohledech předčila a v porovnání s konkurenčními výrobky vynikala především tichým a současně pružným chodem motoru, který byl vybaven čtyřrychlostní převodovkou oproti třem u pětistovky DKW. Její vývoj byl zahájen v roce 1937 a první sériové kusy byly dodány zákazníkům v polovině roku 1938.
Dvoudobý, vzduchem chlazený dvouválec zdvihového objemu 494 cm3 měl výkon 11 kW (15 k)/3 800 1/min. Také jeho konstrukce vycházela z klasické stavby motocyklů ČZ a měl tedy stejně jako předchozí strakonické motocykly primární převod ozubenými koly, vícelamelovou spojku v olejové lázni a dynamoakumulátorové zapalování Bosch. Stejně jako u menší třistapadesátky, jejíž vývoj byl ukončen současně s pětistovkou, byl použit plochý píst, zavedený ve Strakonicích v roce 1937 namísto původního tříkanálového systému s písty s deflektorem. Váha motocyklu byla 170 kilogramů a nádrž měla objem 13,5 litru.
Motocykl byl standardně stříkán ultra černou barvou s bílými linkami (pomineme-li raritní edici Vatikán). Armádní dodávky byly zelené. Kryt nádrže, výfuková kolena, tlumiče, vahadla, řídítka, rámeček reflektoru a další drobnosti byly dle individuální nabídky byly chromovány. Pro nás představuje ČZ 500 krásný sběratelský kousek, mistrovské dílo, za kterým se i dnes ohlédne každý. Nicméně pro výrobce to nebyl z obchodního hlediska moc dobrý produkt. Klíčovým odběratelem měla být původně armáda, ta však odebrala pouhých 20 kusů a o další již neprojevila zájem.